MANUSIA EGO

June 25, 2019


BUANG EGO UNTUK MEMINTA MAAF


Assalamuaalaikum,

Pesan ibu,

Sudah buat salah MINTA MAAF. Tidak kira la siapa pun yang salah. Minta maaf ja kan senang, nak ikut ego memang susah la, sampai kesudah tidak boleh selesai masalah.

“be good, be kind and stay awesome! Always be a positive person.”

Memang tidak susah nak minta maaf tapi kalau letak ego nan tinggi dekat tepi, in sha ALLAH senang jer nak menuturkan kata maaf itu, percayalah! Ya betul, mudah berkata-kata dari melakukan. Dayah mengaku hal itu, orang cakap senang la, cuba diri sendiri yang lakukan dulu. Kalau kumpulkan kekuatan, in sha ALLAH boleh lakukan, lepas jer minta maaf tu, hati akan rasa tenang yang teramat sangat. Betul! Sebab dayah sendiri selalu jadi macam tu.

Walaupun bukan salah kita, tapi bila ada orang yang tidak puas hati, mungkin cara kita tidak kena dengan caranya, sebab tu dia tidak puas hati, cepat-cepat minta maaf. Secara automatik benda itu akan terus selesai disitu tanpa perlu dipanjangkan sampai berhari-hari. Dia nak maafkan atau tidak itu terpulang kepada individu itu. Individu yang tahu akan dosa dan pahala, in sha ALLAH akan memaafkan. Hidup dengan toleransi adalah hidup yang paling aman. Hidup yang sangat bahagia apabila kita tidak bermusuh dengan orang.

Kadang tu, masalah sekecil hama, tetapi apabila kedua-dua pihak ego, maka akan terus menjadi panjang dan mula lah akan timbul hal yang diungkit-ungkit. Sama-samalah kita berdoa, agar kita tidak termasuk dalam golongan yang tinggi ego untuk memaafkan orang. Semoga kita dijauhi dengan sifat mengumpat dan menfitnah. Amin.

barakALLAHufikum

Anda Juga Mungkin Meminati

0 comments

Komen anda adalah peransang untuk terus menulis, terima kasih.

Amaran

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cdngan @ komunikasi lain yg lucah, sumbang, palsu, mengancam @ jelik dgn niat utk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut @ mengganggu org lain dgn @ tanpa mendedahkan identitinya adlh suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya
harap maklum



terima kasih semua yang melawat blog dayah yang x seberapa ni..sayang korang ketat2..jangan lupa support blog dayah ni ye. dilarang copy and paste apa2 yang di dikeluarkan oleh dayah tanpa kebenaran.paling penting. Terima kasih harap maklum